Efectul pozelor de pe reţelele sociale asupra psihicului adolescenţilor

Un studiu recent a scos în evidenţă faptul că circuitele din creier care sunt activate de consumul de ciocolată si bani câstigaţi sunt activate atunci când adolescenţii văd un număr mare de “like-uri” la propriile fotografii sau fotografiile prietenilor într-o reţea socială, în conformitate cu constatările dintr-un nou studiu în care cercetătorii au scanat psihologia adolescenţilor  în timp ce foloseau medii sociale online.

Studiul este publicat în Psychological Science, un jurnal al Asociației pentru Științe Psihologice.

Cei 32 de adolescenți, cu vârste cuprinse între 13 și 18 ani, au fost informați că participă la un studiu pe o rețea socială similară celei populare aplicații de distribuire a fotografiilor, Instagram. Intr-un experiment la Centrul de Mapare a Activitatilor Cerebrale – Ahmanson-Lovelace al UCLA, cercetătorii le-au arătat 148 de fotografii pe ecranul calculatorului timp de 12 minute, incluzând 40 de fotografii pe care fiecare adolescent le-a trimis. În timpul vizionării pozelor le-au analizat activitatea creierului folosind imagistica prin rezonanţă magnetică functională. Fiecare fotografie a afișat, de asemenea, şi numărul de like-uri pe care le-au primit pozele  de la alți participanți. În realitate, like-urile au fost date pozelor de numeroșii cercetatori care au participat la studiul respectiv. (La sfârșitul procedurii, participanților li s-a spus că cercetătorii au decis numărul de de like-uri pe care pe care le-au primit fotografiile.)

Când adolescenţii au văzut propriile fotografii cu un număr mare like-uri, s-a observat că activitatea creierului creştea într-o mare varietate de regiuni a, a spus autorul principal Lauren Sherman, un cercetător în centrul de cartografiere creierului – sucursala UCLA, Digital Media Center, Los Angeles.

O regiune care a fost deosebit de activă este o parte a striatumului numit nucleul accumbens, care face parte din circuitele creierului care se activează atunci cănd eşti recompensat.

Această schemă de recompensă este considerată a fi deosebit de sensibilă în timpul adolescenței. Când adolescenţii au văzut fotografiile lor cu un numar mare like-uri, cercetătorii au observat de asemenea activarea regiunilor cunoscute ca reprezentând  funcţiile de socializare  si regiunile legate de atenţia vizuală.

Pentru a decide dacă să facă clic pe faptul că le-au plăcut o fotografie, adolescenții au fost vizibil influențați de numărul de fotografii pe care le-a avut.

“Am aratat exact aceeasi fotografie cu o multime de like-uri la jumătate din adolescenţi şi la cealaltă jumătate cu doar câteva like-uri”, a spus Sherman. “Când au văzut o fotografie cu mai multe de like-uri, au fost mult mai probabil să le placă. Prin urmare, adolescenții reacționează diferit la informaţii atunci când consideră că au fost aprobați de mai mulți sau mai puțini dintre colegii lor, chiar dacă aceștia erau străini “.

În viaţa reală a adolescenţilor, influenta prietenilor lor ar putea fi şi mai dramatică, a declarat Mirella Dapretto, profesor de psihiatrie si stiinte biobehaviorale la Institutul Semel de Neuroscience si comportament uman UCLA.

“În studiu, acesta a fost un grup de străini virtuali pentru ei, dar totuși încă răspundeau la influența de la egal la egal ; Dorința lor de a se conforma s-a manifestat atât la nivelul creierului, cât și în ceea ce au ales să le placă “, a spus Dapretto, autor principal al studiului. “Ar trebui să ne așteptăm ca efectul să fie extins în viața reală, când adolescenții se uită la de like-urile primite de pozele oamenilor care sunt importanți pentru ei, muzicieni, actori, gangsteri etc.”

Adolescenții din studiu au vizionat fotografii “neutre” – care includau imagini cu mâncare și cu prieteni – precum și fotografii “riscante” – inclusiv de țigări, alcool și adolescenți purtând îmbrăcăminte provocatoare.

“Pentru toate cele trei tipuri de fotografii – neutre, riscante și chiar proprii – adolescenții au avut mai multe șanse de a face clic, ca în cazul în care mai mulți oameni le-au plăcut decât dacă mai puțini oameni le-au plăcut”, a spus Patricia Greenfield, profesor de psihologie, Din Centrul Media Digital pentru Copii al UCLA, Los Angeles, și autorul principal al studiului. “Efectul de conformitate, care a fost deosebit de mare pentru propriile imagini, arată importanța aprobării, de like-urile date către ceilalţi.”

Lasă un comentariu